Hoe creëer je een sterke identiteit voor jouw bedrijf?
Altijd de laatste tips & tricks ontvangen?
Maak van je bedrijf een sterk merk!
Wat is een bedrijfsidentiteit?
Een bedrijfsidentiteit is de persoonlijkheid die je voor jouw bedrijf creëert. Het is het imago dat je uitstraalt en dat door het publiek opgevangen wordt. Jef Bezos, eigenaar van Amazon en zowat de rijkste man ter wereld, zei het als volgt: “Een merk is letterlijk wat mensen zeggen over je bedrijf wanneer je niet in de kamer bent.” Kortom: een merk is alles wat de mensen denken en voelen bij jouw bedrijf.
“Een merk is letterlijk wat mensen zeggen over je bedrijf wanneer je niet in de kamer bent.” – Jef Bezos, CEO Amazon

Visuele focus
Maar vergeet ook de andere zintuigen niet!
De identiteit of het imago van een bedrijf bestaat vooral uit visuele aspecten, maar ook de andere zintuigen mogen niet vergeten worden. Dit alles vertegenwoordigt de identiteit van jouw bedrijf. Elk aspect moet deze identiteit als geheel ondersteunen.
Visuele focus
Maar vergeet ook de andere zintuigen niet!
De identiteit of het imago van een bedrijf bestaat vooral uit visuele aspecten, maar ook de andere zintuigen mogen niet vergeten worden. Dit alles vertegenwoordigt de identiteit van jouw bedrijf. Elk aspect moet deze identiteit als geheel ondersteunen.

Logo & huisstijl

Drukwerk

Promotie

Online

Producten

Andere zintuigen
Hoe zorg je voor een sterke identiteit?
Zoek je USP
USP is de afkorting van de engelse marketingterm ‘Unique Selling Point”, wat in het Nederlands ‘uniek verkoopspunt’ betekent. Je moet dus op zoek gaan naar wat jouw bedrijf nu beter maakt dan al je concurrenten en hierop inspelen. Kortom: je moet een uniek bedrijf worden, niet een bedrijf van “dertien in een dozijn”.
Voordat je jouw identiteit vastlegt moet je een doelmarkt hebben, specifieke doelen stellen en bijhorende plannen maken. Kijk naar waar je nu bent en waar je in de toekomst wil zijn.
Stel jezelf de vraag:
- Wat wil je persoonlijk bereiken?
- Wat wil je met je bedrijf bereiken?
- Hoe zie ik mijn bedrijf over 2 jaar? 5 jaar? 10 jaar?
Misschien wil je een autoriteit worden in je niche of wil je een populaire e-commerce winkel worden? Of misschien droom je ervan om de volgende Google te zijn. Wat je doel ook is, plan het correct vanaf het begin en zorg dat je eruit springt!
Bouw je merk
Nadat je je doelen en doelmarkt bepaald hebt en gedefinieerd hebt hoe je wil overkomen bij jouw doelgroep, kan je beginnen met het opbouwen van je merk. Hierbij zijn er drie essentiële onderdelen:
Unieke visuele identiteit
Dit omvat logo’s, lettertypen, kleuren, briefpapier (en bij uitbreiding uw volledige huisstijl), sociale media-profielen en meer.
Website, domeinnaam en e-mailadres
Gebruik ook een aangepast e-mailadres zoals info@papersandpixels.be of martijn@papersandpixels.be. Deze reflecteren allemaal het imago van uw bedrijf.
Social media
Voordelen van een sterke bedrijfsidentiteit
Iedereen heeft een ander idee over een bedrijfsidentiteit, maar één ding kan niemand ontkennen: de kracht ervan!
Herkenbaarheid
Loyaliteit
Consistentie
Talent aantrekken
Betrouwbaarheid
Vermogen
Gedeelde waarden
Vertrouwen
Hoe bouw je een eigen identiteit voor je bedrijf?

1
Bepaal je strategie
Laten we even een kijkje nemen bij Ikea. Hoewel dit zeker geen kleine start-up is, zijn ze wel een perfect voorbeeld van een sterk merk. Waarom? Omdat ze bekend staan om hun lage prijzen, gigantische winkels, klantervaring, inspirerende ideeën en innovatieve producten. Het merk Ikea is meer dan alleen een logo.
Een sterk, duidelijk omschreven identiteit zal je bedrijf veel gemakkelijker laten groeien. Maar wat maakt een sterke identiteit?
Wat een bedrijf geweldig maakt, is niet samen te vatten als één allesomvattend aspect. Het is een combinatie van meerdere aspecten. Dit is waar de meeste mensen de mist in gaan, en net daarom heb je een merkstrategie nodig. Jouw merkstrategie moet worden afgestemd op je bedrijfsdoelstellingen (de reden waarom je bestaat), je doelgroep en je unieke verkoopargument.
TO DO: Definieer zelf eens jouw doelstellingen, doelgroep en unieke verkoopargumenten (= wat maakt jou uniek?).
2
Ontwikkel de identiteit van je bedrijf
Voor een sterke bedrijfsidentiteit heb je enkele heel belangrijke aspecten nodig:
- Logo: dit is het symbool voor je bedrijf
- Tag-line: een korte zin, vaak een motto of slagzin
- Huisstijl: een vast concept van kleuren, lettertypen, ontwerpstijl… die op elke vorm van communicatie gebruikt wordt.
- Voice: manier van taalgebruik in al je communicatie.
Zodra deze aspecten vastliggen kan je beginnen bouwen aan alle middelen die gebruikt zullen worden om jouw merkidentiteit naar de buitenwereld te brengen, zoals je website, sociale media, promotiemateriaal, verpakkingen, briefpapier…
Implementeer, volg op en pas aan
Geen enkel merk is in steen gezet. Misschien wilt je jouw bedrijfsidentiteit wel eens bijwerken of zelfs een volledige re-branding uitvoeren.
De oorzaken hiervoor kunnen zeer uiteen liggend zijn. Jouw klanten, nieuwe opkomende technologie en een economie die zich steeds verder ontwikkelend kunnen allemaal bepalen of je al dan niet een re-branding moet overwegen.
Altijd de laatste tips & tricks ontvangen?
Vraag een vrijblijvende offerte!
Papers & Pixels
Wij ontwerpen stijlvolle logo's, huisstijlen en drukwerk en dito websites. Samen met de juiste online marketing streven wij naar resultaat voor jouw bedrijf of onderneming!