Je bedrijf online promoten: gratis én lokaal!

Altijd de laatste tips & tricks ontvangen?

Gratis reclame, wie wil dat nu niet? Het klinkt misschien als een sprookje, maar het kan online wel degelijk realiteit worden. Wij hebben zes tips opgezocht die je kunnen helpen om je bedrijf gratis online in de kijker te zetten. Het enige wat je nodig hebt is een computer en wat tijd.

1. Google “Mijn bedrijf”

Via Google Mijn Bedrijf creëer je met een eigen bedrijfsprofiel een gratis uithangbord voor jouw bedrijf in de Google zoekresultaten en op Google maps. Wanneer iemand jouw bedrijfsnaam intikt in Google, zal deze persoon meteen belangrijke informatie over jouw bedrijf te zien krijgen aan de rechterkant van de zoekresultaten.

Op jouw bedrijfsprofiel kan je niet alleen je logo en locatie weergeven, maar ook je openingstijden, contactgegevens, nieuwsberichten, foto’s, een link naar je website… Omdat deze bedrijfspagina gekoppeld is aan Google Maps, zal jouw bedrijf na het aanmaken van je bedrijfsprofiel ook op Google Maps teruggevonden worden.

Tenslotte kan je via deze bedrijfspagina ook online reviews verzamelen van tevreden klanten. Deze recensies van je bedrijf zorgen ervoor dat je opvalt bij zowel huidige als potentiële klanten die je bedrijf online opzoeken.

2. Wees aanwezig op social media

Social media zijn vandaag niet meer weg te denken uit ons leven. Iedereen kent de grote spelers als Facebook, Instagram en Twitter, maar ook Snapchat, Pinterest, LinkedIn, Swarm, Lasso, Vero… blijven stuk voor stuk groeien. Natuurlijk kan je onmogelijk op alle social media actief zijn. Kwaliteit staat hier boven kwantiteit. Je bent dus beter op 1 of 2 kanalen actief waar je regelmatig iets post, dan dat je op 10 kanalen actief bent maar bijna nooit een update plaatst.

Heb je maar tijd voor één social mediakanaal? Kies dan voor Facebook. Dit is en blijft de grootste speler met tegelijk de meeste mogelijkheden. Je kan er een gratis bedrijfspagina aanmaken waarop je alle info over je bedrijf kwijt kan en foto’s, video’s, realisaties en updates over jouw bedrijf kan delen aan klanten en potentiële klanten. Jouw klanten ook hier een review over jouw bedrijf plaatsen.

Een Facebookpagina voor je bedrijf is tegelijk een investering in de toekomst. Via Facebook kan je heel gericht adverteren naar mensen die jouw bedrijf of producten interessant kunnen vinden. Hieraan zijn wel kosten verbonden, maar je budget hiervoor kan je volledig zelf bepalen en je kan hiermee starten wanneer je maar wil.

Vergeet ook niet je Facebookpagina aan je website te linken en omgekeerd. Zo lok je meer bezoekers naar je website en vergroot je je bereik.

Een eigen Facebookpagina opent ook meteen de weg naar dat andere grote social media-platform: Instagram. Instagram werd in 2012 overgekocht door Facebook, waardoor je nu ook via je Facebook-account eenvoudig een Instagram-account kan maken voor je bedrijf (een Instagram business account zoals ze het zelf noemen). Het voordeel van zo’n bedrijfsaccount ten opzichte van een gewone Instagram-account is dat je meer statistieken en gegevens kan raadplegen over de mensen die je volgen en de reactie op jouw posts. Een Instagram-account is vooral interessant wanneer je veel visueel beeldmateriaal hebt van jouw producten of realisaties.

Facebook

7,1 miljoen gebruikers in België
Doelgroep: alle leeftijden

Instagram

3,2 miljoen gebruikers in België
Doelgroep: tieners en jongvolwassenen

Snapchat

Doelgroep: tieners en jongvolwassenen

LinkedIn

3 miljoen gebruikers in België
Doelgroep: volwassenen & bedrijfsleven

3. Zorg voor een goede website

Heb je nog geen website of heb je al een website maar werd hier het voorbije jaar niets op aangepast? Dan wordt het dringend tijd om daar werk van te maken. Een eigen website is hét online uithangbord bij uitstek voor jouw bedrijf. Dit is de enige plaats op het internet waar je alles helemaal zelf in de hand hebt. Om een persoonlijke band te scheppen met je bezoekers zorg je best voor een “over ons”-gedeelte waarop je de bezoeker kennis laat maken met de mensen achter het bedrijf, bij voorkeur vergezeld met een leuke foto van deze personen. Een website kan verschillende functies hebben: een overzicht bieden van jouw producten of diensten, fungeren als verkoopkanaal met een webshop, of leads (= marketingtaal voor “contactgegevens van potentiële klanten”) opleveren. Ongeacht het doel van jouw website is het ook belangrijk dat deze geoptimaliseerd wordt om lokaal snel gevonden te worden.
Zorg er daarom voor dat jouw adres vaak terugkomt en dat klanten snel een eenvoudig jouw contactinformatie terug kunnen vinden. Voorzie ook een kaart die verbonden is met Google maps en de locatie van jouw bedrijf weergeeft. Het is ook altijd een goed idee om alle social media-kanalen zo veel mogelijk te integreren in je website. Vergeet ook het omgekeerde niet en vermeld je website zeker op je Google bedrijfspagina en al jouw sociale media profielen. Zorg er tot slot ook voor dat jouw website op een smartphone bezocht kan worden, want steeds meer mensen bezoeken jouw website via hun gsm.

4. Gebruik video’s

Alles moet steeds sneller gaan. Daarom zie je op social media steeds vaker video’s voorbij komen. Een video trekt meer aandacht en kan vlotter een boodschap overbrengen. Facebook zorgt er ook voor dat video’s hoger op jouw tijdslijn komen. Zelf een video maken hoeft zelfs niets te kosten. Met een smartphone met goeie camera en een vaste hand kom je al heel ver! Toch wat inspiratie nodig? Misschien kan je een video maken waarin je een nieuw product demonstreert. Of vraag eens aan een tevreden klant of je hen mag filmen terwijl ze hun mening geven over jouw product of dienst. Film eens de interne werking binnen jouw bedrijf of laat je medewerkers zich even kort voorstellen, zo leert iedereen die de video ziet meteen de werking en de gezichten achter het bedrijf kennen. Dit zorgt zeker voor heel wat extra vertrouwen in jouw bedrijf.

4. Gebruik video’s

Alles moet steeds sneller gaan. Daarom zie je op social media steeds vaker video’s voorbij komen. Een video trekt meer aandacht en kan vlotter een boodschap overbrengen. Facebook zorgt er ook voor dat video’s hoger op jouw tijdslijn komen. Zelf een video maken hoeft zelfs niets te kosten. Met een smartphone met goeie camera en een vaste hand kom je al heel ver! Toch wat inspiratie nodig? Misschien kan je een video maken waarin je een nieuw product demonstreert. Of vraag eens aan een tevreden klant of je hen mag filmen terwijl ze hun mening geven over jouw product of dienst. Film eens de interne werking binnen jouw bedrijf of laat je medewerkers zich even kort voorstellen, zo leert iedereen die de video ziet meteen de werking en de gezichten achter het bedrijf kennen. Dit zorgt zeker voor heel wat extra vertrouwen in jouw bedrijf.

5. Meld je aan op relevante websites

Er bestaan heel wat websites waarop je als bedrijf jouw bedrijfsnaam, contactgegevens, logo… kan achterlaten, wat jouw lokale vindbaarheid sowieso ten goede zal komen. Hoe meer deze websites aansluiten bij jouw bedrijf, hoe beter. Hieronder vind je enkele websites terug die voor elk bedrijf interessant kunnen zijn.

 

Goudengids.be is de grootste online bedrijvengids van België. Elke maand ontvangt deze website 4,5 miljoen bezoeken. Dit maakt goudengids.be hét online platform voor lokale handelaars en ondernemers.

Trendstop is dé maatstaf om de betrouwbaarheid van bedrijven te controleren. Iedere btw-nummer wordt binnen de 6 maanden na oprichting aan hun database toegevoegd, dus als bedrijf ben je hier sowieso al aanwezig. Soms klopt echter niet alle info, dus controleer je alles best even.

Rechtsonder bij kan je via “mijn gegevens aanpassen” de gegevens doorgeven die aangepast moeten worden. Vergeet ook niet je logo naar hen door te sturen zodat dit op je profiel geplaatst kan worden!

Kompass verzamelt wereldwijd informatie over bedrijven. Je kan er je gedetailleerde bedrijfsinformatie toevoegen om je activiteiten in de verf te zetten.

Bsearch is een zoekmachine die speciaal ontwikkeld werd voor de B2B markt. Ze verzamelen overal de nodige gegevens en reiken je een schat van waardevolle informatie aan om de meest geschikte leverancier of partner te vinden voor de producten of diensten waar je naar op zoek bent. Het is dus zeker interessant om hier ook gevonden te kunnen worden!

Op openingsuren.com kan je niet alleen jouw openingsuren toevoegen, maar ook enkele contactgegevens en wat uitleg over je bedrijf.

6. Verzamel recensies

De mens is een kuddedier, zoveel is duidelijk. We laten ons bij allerlei beslissingen leiden door wat anderen zeggen. Uit onderzoek blijkt dat 85% van de online bezoekers even veel vertrouwt op online reviews als op persoonlijke aanbevelingen. Bovendien zou de kans op een aankoop 31% groter zijn als er positieve reviews over jouw bedrijf te vinden zijn. Vergeet zeker ook niet om alle reviews te beantwoorden, zowel positieve als negatieve!

Facebook reviews
Er zijn verschillende plaatsen om deze reviews te verzamelen. Eén ervan is Facebook. Op je bedrijfspagina wordt meteen weergegeven hoe je door je klanten beoordeeld wordt. Daarnaast worden deze reviews ook vaak weergegeven in je Google bedrijfsprofiel, waardoor ze dus dubbel zo zichtbaar zijn.

Google Mijn Bedrijf
De tweede grote speler voor het verzamelen van recensies is jouw Google Mijn bedrijf-pagina. Het grote voordeel hiervan is dat deze beoordelingen onmiddellijk te zien zijn wanneer iemand jouw bedrijf googelt, waardoor je dus meteen een goede indruk maakt.

Papers & Pixels

Wij ontwerpen stijlvolle logo's, huisstijlen en drukwerk en dito websites. Samen met de juiste online marketing streven wij naar resultaat voor jouw bedrijf of onderneming!

Onze certificaten

 

       

 

         
 

         

Grafisch
ontwerp
Online
marketing

Webdesign

Bedrijfsfotografie

Wil je een gratis analyse van jouw huidige website?